Voiko työelämä kärsiä liiasta digitaaliseen maailmaan siirtymisestä?

Asiakkaat ovat erittäin hyvillään erilaisista ja toimivista digitaalisista palveluista ja miksi eivät olisi. Meilläkin lvi-alalla tämä ilmiö ollaan huomattu aivan selvästi. Kysymyksiin saa vastauksen heti, ja ennen vanhaan vaikeasti selvitettävät asiat saa hoidettua nyt muutamassa minuutissa. Netissä voi ostaa vaatteet, kengät, hygieniavarusteet ja lähestulkoon kaiken mitä ihminen tarvitsee. Asiakas pystyy vuokraamaan jopa asunnon hetkessä. Miten tämä vaikuttaa työpaikkoihin ja työelämään?

Digimaailmaan siirtyminen tulee näkymään kaikessa

Kodin vuokraus netistä

Asiakkaalle ihanteellinen tapa hankkia uusi asunto, nopeasti ja yksinkertaisesti. Mutta se vaikuttaa työelämään negatiivisesti. Ennen kun vuokrattiin asuntoa, oli esittelijäksi usein palkattu erillinen kiinteistövälittäjä, joten samalla pystyttiin tarjoamaan työtä ihmisille. Kiinteistövälittäjien työtunnit vähenevät ja heillä ei ole enään yhtä paljoa työtä, kuin ennen, ja ne vähenevät jatkuvasti.

Asiakaspalvelijat

Asiakaspalvelijoilta ei välttämättä ole vähenemässä työt, toisinkuin esimerkiksi yllä mainituilla kiinteistövälittäjillä, mutta työ ei varmasti ole enään yhtä miellyttävää. Usein asiakaspalvelijat ovat hakeutuneet työhön, että saisivat tehdä kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Jos kaikki digitalisoituu, joutuvat asiakaspalvelijat siirtymään tietokoneen taakse, kirjoittamaan asiakkaille viestejä chat-palvelussa. Tähän työhön ei kaikki pysty, varsinkin jos on tottunut siihen että saa liikkua ja opastaa asiakkaita ja olla oikeasti heidän kanssaan tekemisissä.

Myyjät

Myyjätkin ovat asiakaspalvelijoita, mutta tässä on kuitenkin kyse eri asiasta. Jos asiakkaita ei enään käy kaupoissa, niin ei silloin myöskään myyjiä tarvita niin paljoa. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijöitä joudutaan irtisanomaan työstään, jossa he saattavat olla todella hyviä. Tässäkin ammatissa siis kärsitään digitalisaation vaikutuksista.

Kaikkea ei viedä

Kaikkia työpaikkoja ei kuitenkaan ole mahdollista korvata. Esimerkiksi terveydenhuollon palveluita, kuten lääkärillä käyntiä ei vain yksinkertaisesti ole ainakaan vielä mahdollista millään tavalla digitalisoida. Ja vaikka koneita on moneen lähtöön ja käyttöön, ei kaikkia ammattimiehiä vain yksinkertaisesti pysty korvaamaan. Tarvitsee jonkun niitä koneitakin hallita, ja ne jotkut ovat korvaamattomia työmiehiä. Mutta niin kauan kuin jokainen jaksaa muistaa, on työpaikkoja menetetty koska ne on korvattu jollain muulla, mutta myös niin kauan kuin jokainen jaksaa muistaa, on työpaikkoja luotu lisää, sillä loppujenlopuksi kaikkeen tarvitaan ihmisiä ja heidän taitojaan sekä aivojaan.

Työpaikkoja syntyy ja lähtee

On varmasti oletettavissa että kun digitaalisuus maailmalla kasvaa, niin työpaikkoja menetetään, mutta niitä luodaan myös lisää. On toki harmittavaa että osa ihmisistä menettää työpaikkansa, ja ei ole varmaa mistä saisi uutta työtä, varsinkin kun näinä aikoina niistä paikoista on muutenkin pulaa. Mutta jos ajatellaan positiivisesti, syntyy työpaikkojakin todella paljon. Itse työntekijöillekin on nykyään enemmän mahdollista työskennellä kotoa käsin, joka on esimerkiksi kotiäideille upea tilaisuus.

Digitaaliset palvelut luovat myös mahdollisuuden uudenlaiselle työllistymismuodolle. Vanhanmallisia työsopimuksia ei välttämättä tarvitse enää sopia, kun jokainen voi käyttää mieleistänsä netin laskutuspalvelua ja toimia näin alihankkijana työntekijäsuhteen sijaan. Tämä mahdollistaa hienoisen palkannousun työntekijöille sekä vapauden tehdä monipuolisemmin töitä. Toisaalta samalla sosiaaliturvassa voi olla heikentymistä, mutta tämän voi onneksi jokainen hoitaa kohdallaan kuntoon.

Kun ovia sulkeutuu niin niitä myös aukeaa, joten on muistettava vain pitää mieli avoinna. Digitalisaatio ei välttämättä ole loppujenlopuksi kamalan huono asia, jos sen osaa ottaa oikein vastaan.

Navigation